- - Maintenance works..begin~ ~ CLOUD 9
Pelaburan
JomNiaga

Tuesday, January 04, 2011

Maintenance works..begin~

Type of Aircraft: Boeing 747..
Aircraft Registration: HZ AWA 2
Operator: Alwafeer Air
Check: C Check

Peringatan!!! Ini adalah entri serius

Hari ni aku dah mula start buat kerja balik.. Ari tu, lepas siap buat kerja untuk kapal National Air Cargo.. Aku and The Geng telah diberi rehat tak rasmi selama 2 minggu.. So, ari ni kapal dah ada, start kerja balik la..

Kapal ni akan mengalami proses baik pulih a.k.a maintenance kat MAS ni.. Check package untuk kapal ni adalah C Check.. Aku pon x tau sama ada istilah ni guna worldwide ataupun kat Malaysia ni je..

Dalam C Check ni, kapal ni akan diperiksa secara detail.. semua komponen yang rosak akan dibuka dan diservis.. kalau xleh servis, tukar baru la jawab nya.. C Check ni x sehardcore D Check yang akan paintstrip kapal tu.. paintstrip ni buang semua cat kat kapal dan kapal tu akan dicat baru.. tempoh C Check ni pon x lama.. 10- 14 hari je.. Kalau D Check mau jugak dekat 2 bulan..

Hari ni kerja aku adalah bukak body fairing dengan remove heat exchanger.. FYI, heat exchanger ni la yang tukar udara panas ke udara sejuk.. udara sejuk ni akan digunakan sebagai aircond untuk cabin.. so, kalau korang pernah naik kapal terbang, aircond yang korang rasa dalam cabin tu adalah udara panas yang ditukar menjadi udara  sejuk sebenarnya.. lokasi heat exchanger ni adalah dibawah centre wing tank a.k.a main tank untuk kapal ni.. mende ni diremove sebab nak servis..ada 3 heat exchanger yang akan diremove..

Tapi hari ni, satu perkara yang mendebarkan telah berlaku.. sewaktu aku buat kerja tadi, aku telah sempat disoal oleh Lead Technician kat temapat aku kerja ni.. macam- macam dia tanya tapi satu haram pon aku x dapat jawab.. malu weh.. rasa macam x berguna je diri ni.. hehe.. semua soalan yang dia tanya basic e, tapi oleh sebab gabra dan memang x ingat pape dah.. semua soalan dia aku x leh jawab.. so, lepas ni, aku akan cuba untuk mengelak dari berjumpa dengan dia.. jahat gila aku kan..

So, aku akan update lagi kerja- kerja yang aku buat untuk hari esok dan seterusnya.. entri ni akan tamat bila kapal ni dah siap dibaiki.. harap- harap korang x menyampah la yer..

Alwafeer Air
Kedudukan body fairing kat kapal
Heat Exchanger
In Accordance With with Thumbnails