- - Malu bertanya duit melayang.. ~ CLOUD 9
Pelaburan
JomNiaga

Tuesday, December 21, 2010

Malu bertanya duit melayang..

Huhu.. tragis kan tajuk entri ni.. hehe..

Ni aku nak cerita pasal duit dan malu.. kuat tau kaitan antara kedua2 ni.. dua2 ni boleh buat kita marah, bengang, senyum tersipu2 dan sebagainya lah lagi yang sama waktu dengan nya..

Entri ni based on true tragedy.. xde rekaan ataupon fantasi.. pengalaman ni beb.. hehe

Tadi kan aku ade buat entri pasal nak pergi baiki motor.. so ni adalah kesinambungan dari entri tu la..

Niat sebenar aku tadi nak pergi tukar minyak hitam dengan sprocket je.. kalau ade sape2 yang x tau sprocket tu ape.. meh sini aku nak bagi kelas cket.. hehe.. sprocket adalah sebahagian dari barang yang ade kat rim motosikal tu.. sprocket ni yang ade gigi banyak tu.. ade saiz 36, 37, 38,.... dan bla2..

Ade la brother kat kedai motosikal tu yang tolong baiki motor aku ni.. sedang khusyuk aku tengok dia baiki motor aku, aku pon gatal mulut pergi masuk dalam kedai tu pergi tanya sama tokei tu tentang satu barang ni.. ikuti perbualan aku dengan tokei tu kat bawah ni..

Aku: Tokei, tali minyak untuk throttle LC berape?
Tokei: 28
Aku: x boleh kurang ke?
Tokei: Aiyaa!!
Aku: 23 la tokei, dah banyak tukar barang tu
Tokei: Ok la

Tokei tu pon suruh pekerja dia amik barang tu..

Lepas siap pasang sume tu, aku pon tanya la pekerja dia ape masalah sebenar throttle aku ni.. bro tu cakap xde rosak papepon, juz besi kat tepi tu je yang rapat sangat..tu yang ketat tu.. x payah tukar tali minyak pon xpe.. barang ori mane berkarat bro.. dia pon terkejut bila aku nak tukar tali minyak tu..

Adoooiii!!! rasa macam jarum dart tu tepat mengena atas dahi aku.. bullseye.. kenapa la aku x tanya dulu ape masalah sebenar dia..

Tu la kan, mulut ade x nak tanya.. kan dah rugi RM 23.. banyak tu.. huhu

So, bagi sape yang ade nak baiki ape2 barang lepas ni.. pastikan dulu ape kerosakan sebenar dia.. jangan main tukar je, nanti duit melayang..

Amik la citer aku ni sebagai pengajaran.. renung2kan dan selamat beramal~

" Malu bertanya sesat jalan,
malu bertanya duit melayang"
In Accordance With with Thumbnails