- - RAMLI.. RAMLI.. RAMLIIII !!!!!!! ~ CLOUD 9
Pelaburan
JomNiaga

Friday, September 23, 2011

RAMLI.. RAMLI.. RAMLIIII !!!!!!!


Ramli have scored for Manchester United !!!!

Itulah antara sedikit petikan yang dapat aku grab daripada iklan TM yang baru je aku tengok kat blog Hok Sengoti tadi.. kalau xde blog Hok Sengoti ni, komfem aku tak tau akan kewujudan iklan ni.. al- maklumlah, kita baru pindah rumah sewa, mane sempat nak beli TV ni.. huhu

Ada jugak babak dalam iklan ni yang memang menarik perhatian aku selain daripada Ramli score untuk Manchester United tu..

Cuba korang hayati dialog ni..

Ramli : Ayah ! Ayah ! Ramli score dua gol hari ni..
Ayah : Eh, anak jiran sebelah tu score 9A tau !
Ramli : Ayah, Ramli janji yang Ramli akan buat ayah bangga suatu hari nanti..

Inilah sikap tipikal kebanyakan ibu bapa yang terdapat di Malaysia hatta dalam dunia sekalipun.. ibu bapa aku pon macam ni gak dulu.. bukan aku saja- saja nak kata kepada kesatuan ibu bapa kat Malaysia ni..

Korang pon mesti pernah mengalami situasi macam ni kan.. dibanding- banding kan dengan orang lain..

Aku memang tak suka gila bila perkara macam ni berlaku.. entahlah.. aku pon tak tahu kenapa.. memang aku tak suka bila dibanding- bandingkan dengan orang lain..

Perlu ke seseorang ibu bapa tu memperkecil- kecilkan anak nya sendiri ?? tak pernah terfikir ke akan diorang bagaimana perasaan seorang anak tu bila dibanding- bandingkan dengan orang lain..

Setiap individu mempunyai kelebihan masing- masing.. mungkin anak jiran sebelah tu cemerlang dalam bidang tu tetapi hampeh dalam bidang yang lain.. so, kita tak boleh lah nak beranggapan yang anak jiran sebelah tu memang hebat sangat..

Aku dulu masa kecik- kecik memang selalu je dibanding- banding kan dengan anak kawan mak aku.. huhu.. sedih woo bila kena macam tu.. dah la mak aku tu garang.. memang menangis la kalau kena berleter sebab bukan mulut je yang gerak, tangan pon turut gerak sama tau.. tu lah puncanya yang aku memang tak suka dibanding- banding kan.. huhu

Perkara macam ni kadang- kadang boleh menjejaskan emosi si anak tau.. si anak boleh terasa hidup mereka ni memang dah terkongkong.. sentiasa kena lakukan perkara yang hanya boleh memberi impression yang baik je pada pandangan ibu bapa mereka.. buat silap sikit, komfem kena marah.. bila dah kena marah tu, mulalah ada perbandingan yang berlaku.. tak ke kesian kat si anak tu.. huhu

So, akhir kata.. satu je aku nak cakap kepada golongan ibu bapa yang suka membandingkan anak orang lain dengan anak mereka..

Jangan terlalu asyik fikirkan diri sendiri aje, fikirkan juga tentang anak anda.. ambil tahu apa kelebihan dan kekurangan mereka.. jangan lah duk hentam mereka atas kekurangan mereka je.. gilaplah kelebihan yang ada pada anak anda.. nescaya anda tidak akan menyesal suatu hari nanti..

Jom layan iklan Ramli ni.. best woo.. aku rasa dia score masa lawan Celtic ni.. hehe

In Accordance With with Thumbnails